Fastned opent eerste snellaadstation met 350kW-lader in Nederland

12mrt - door redactie - 0 - Over Nieuws
Heb ooit op de achterkant van een bierviltje uitgerekend dat uitgaande van de volumestroom en de verbrandingswaarde van benzine je een typische personenauto ‘tankt’ met 6MW vermogen. Ik poste dit al eens eerder en een andere tweaker kwam met iets andere aannames eens uit op 9MW.

Laten we zeggen dat een beetje goed verbrandingsmotor gekoppeld aan een aandrijflijn een efficientie heeft van 25%. Dit is omgerekend naar energie die toepast kan worden voor voorstuwing dan dus laden met 1,25kW.

Een gemiddelde elektrische auto zal een gecombineerde (laden, aandrijven) efficientie hebben van pak ‘m beet 80%. Dus 325kW * 0,8 ~ 0,26 kW.

Met dit soort laadstations kom je dus pak ‘m beet op 1/5 van de snelheid van benzine tanken.

Is er ook bekend wat zo’n snelladers met de batterijen doen qua versnelde slijtage t.o.v regulier laden? Iemand infobronnen/leesvoer hierover?

[Reactie gewijzigd door Mylan Piron op 1 maart 2018 14:26]

Over het algemeen lijken de batterijen het toch vrij goed te houden in elektrische auto’s: https://steinbuch.wordpre…battery-degradation-data/

Het is echter wel dat hoge vermogens, diepe cycles en veel cycles impact hebben op de levensduur en dat zal met 350 kW laden zeker van toepassing zijn. De meeste auto’s laden gewoon waar ze parkeren zoals thuis, in de straat of op kantoor (vandaar dat je zelden iemand bij Fastned ziet), maar als back-up en bij internationale reizen is 350 kW erg prettig en nodig om elektrisch vervoer verder te brengen.

Wat je iig kan verwachten is dat bij de koude temperaturen zoals vandaag je de 350 kW snelheden bij lange na niet gaat halen, omdat er duidelijk technische restricties bij batterijen op bij lage en hoge temperaturen. Regeneratief laden werkt ook bijvoorbeeld ook niet bij deze temperaturen.

+1Odiebla
@Schumpeter • 1 maart 2018 14:47

Ik heb 5 jaar in een Opel Ampera gereden en 5 jaar dagelijks ontladen/geladen (ik had zowel thuis als op kantoor een charger staan). Ik heb in die 5 jaar nauwelijks tot geen afname in capaciteit kunnen ontdekken. Ik haalde in de zomer en in de winter op de laatste dag vrijwel dezelfde range als op de eerste dag.

+1Aikon
@Odiebla • 1 maart 2018 14:57

Dagelijks ontladen en laden is niet erg, dagelijks helemaal leegtrekken wel. Juist telkens bijladen is goed.

+1gwystyl
@Aikon • 1 maart 2018 15:02

Tesla heeft daarvoor al een beveiliging ingebouwd, en ik neem aan de rest van de EV-merken ook wel. Je kan de laatste 5-10% gewoon niet gebruiken om de accu te sparen.

0Aikon
@gwystyl • 1 maart 2018 15:31

Iedere accu heeft elektronica die de minimale en maximale spanning reguleren, die kan je heel streng afstellen voor een lange levensduur (auto’s) of juist zo afstellen dat je maximale capaciteit hebt (telefoons). Het is altijd een middenweg en Tesla zal idd neigen richting levensduur ipv capaciteit.

Maar los van deze regulering treedt slijtage meer en meer op richting de ondergrens (en ook bovengrens in mindere mate trouwens), en kan je die dus ten alle tijden beter mijden als je de kans hebt. Liefst hou je je accu bij wijze van spreken tussen de 40 en 60%, maar dat is niet zo praktisch. Ik heb geen idee of er li-ion wordt gebruikt in satellieten, maar als dat zo is zullen die wél zo extreem afgesteld zijn, omdat levensduur daarboven wel erg belangrijk is en vervanging wat lastig.

[Reactie gewijzigd door Aikon op 1 maart 2018 15:32]

0Odiebla
@Aikon • 1 maart 2018 15:27

Je kunt de accu van een EV niet leegtrekken, daar zijn ze volgens mij allemaal tegen beveiligd. De Ampera had 16 kWh in de accu zitten maar daar kon je er maar netto 11 van gebruiken, juist om volledige depletion te voorkomen.

0Odiebla
@Carino • 1 maart 2018 15:28

Ik kon prima naar Erkrath kachelen met mijn Ampera hoor, alleen ging de stoomketel in het vooronder dan na 50 km snelweg al snel aan 🙂

Dat komt bij de Opel Ampera vooral door het feit dat er een 16 kWh batterij in zit en je er maar 10 mag gebruiken. Met een OBDII dongle zag ik bij mijn Ampera zo’n 15% degradatie na 5 jaar met zo’n 75k echte electrische kilometers.

+1Gamebuster
@Mylan Piron • 1 maart 2018 14:34

Soort-van gerelateerd: Afgedankte auto-accu’s kunnen heel goed ingezet worden als accu’s voor het stroomnet, bijv. in je huis. Deze accu’s kunnen dan gebruikt worden om pieken en dalen in het stroomnet op te vangen. Ook kunnen accu’s ingezet worden op het stroomnet als “accu parken” met dezelfde functie.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 1 maart 2018 14:34]

+1Psychilles
@Gamebuster • 1 maart 2018 14:39

Wat maakt de accu’s dan niet meer geschikt voor auto’s maar nog wel voor huizen?

+2onok
@Psychilles • 1 maart 2018 14:46

mindere energie dichtheid. Als de maximale lading van je auto accu onder de 70% komt, is die min of meer als afgeschreven beschouwd. Maar hij werkt in feite dan nog prima, en is dan idd uitstekend geschikt voor gridstorage toepassingen, waar het gewicht t.o.z. de maximale lading niet zoveel uitmaakt.

+1OverSoft
@Psychilles • 1 maart 2018 14:41

De snelheid van lading / ontlading ligt bij versleten batterijen een stuk lager (de hoeveelheid ampere die je er door heen kan jagen dus). Daarnaast maakt het voor huis/tuin/keuken gebruik niet zoveel uit dat een accu nog maar 12 van de 14kWh betrouwbaar op kan slaan, als dat tenminste in de prijs te zien is.

Het feit dat ze niks meer waard zijn voor een auto maakt nog niet dat je er niks meer mee kan. Er is nagenoeg geen tweedehandsmarkt voor accu’s van Elektrische auto’s en recycling is lastig. Dit zou een oplossing kunnen zijn…
Een batterijbank ter opslag in het netwerk kun je naar hartelust accu’s bijprikken en weghalen, dat gaat in een auto iets lastiger.

[Reactie gewijzigd door Kraay89 op 1 maart 2018 14:44]

Elektrische auto’s en recycling is lastig

Dat is gewoon een kwestie van volume. Als meer dan 10% van de auto’s elektrisch wordt zal recycling (met name ook van batterijen) big business worden.

+1Aikon
@Psychilles • 1 maart 2018 14:44

O.a. de capaciteit. Je wilt immers een bepaalde hoeveelheid kilometers kunnen rijden. Maar voor gebruik als buffer wil je ook wel een bepaalde capaciteit, maar is het niet zo belangrijk of dat nu met 2, 3 of 4 accu’s wordt gerealiseerd. Dan is prijs veel belangrijker dan ruimte. Zeker als deze buffer ergens centraal in een wijk oid staat.

Ook kunnen deels versleten accu’s minder snel worden opgeladen en zullen ze sneller uit zichzelf ontladen.

[Reactie gewijzigd door Aikon op 1 maart 2018 14:45]

+1Helium-3
@Psychilles • 1 maart 2018 14:49

In auto’s heb je het liefst zo min mogelijk kilo accu met zo veel mogelijk (maximaal) vermogen en de grootste capaciteit. Hierbij mag het wat kosten, al is het natuurlijk mooi als het goedkoper is.

In het lichtnet is gewicht niet van belang, je kan gerust tonnen aan accus in een accu huisje hebben. Capaciteit en vermogen zijn ook gewenst, maar dit kan worden bereikt door heel veel goedkope accus te laten samenwerken.

Dus een gloednieuwe accu, met veel vermogen en capaciteit maar ook een hoge prijs is goed geschikt voor autos. Nadat deze accus versleten zijn, bieden ze minder per gewichtseenheid maar wel voor een lagere prijs, en precies dat is dus geschikt voor het lichtnet op het land.

0Psychilles
@Helium-3 • 1 maart 2018 14:56

Haha, deze 5 antwoorden in 10min schetsen een mooi compleet plaatje. Dankjewel!

0Helium-3
@Psychilles • 1 maart 2018 15:05

Haha ik zie het nu ook! Tweakers heeft echt een mooie community (meestal )

En geen probleem

+1Hkuit
@Psychilles • 1 maart 2018 15:10

Let wel dat je ze even bijvult met gedestilleerd water enzo, en (had ik vernomen) niet binnenshuis opslaat, maar ergens buiten met voldoende ventilatie. Dat was volgens mij het argument van de Tesla Powerwall, naast dat die wat compacter is gebruikt die ook lion batterijen ipv lood/zuurbatterijen, wat veiliger zou zijn voor gebruik binnenshuis.

0Mr-Leo
@YopY • 1 maart 2018 15:20

Li-ion accu’s bijvullen?

+1bilgy_no1
@Becquerel • 1 maart 2018 14:45
Maar daar houden de fabrikanten ook rekening mee. Veiligheidshalve slaat de accu al af bij een bepaald percentage. Je boordcomputer zegt dan 0%, maar er er is nog iets capaciteit om schade aan de accu te voorkomen. Lijkt me niet nodig om dan zelf ook nog eens bewust de capaciteit van de accu te beperken.

En wat schiet je ermee op? Stel, je accu slijt anders in 7 jaar tijd naar 80% van de originele capaciteit. Om dat te voorkomen rijdt je dus al die 7 jaar met een accu rond van maar 80% om te voorkomen dat hij naar 80% degradeert. Ik zie het voordeel niet…

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 1 maart 2018 14:47]

Ik ga er vanuit dat op deze manier degradatie wordt tegen gegaan en niet wordt opgevangen.

Je zou dus over de hele levensduur dezelfde capaciteit behouden ipv uiteindelijk alsnog onder de 80% komen.

+1AmigaWolf
@Mylan Piron • 1 maart 2018 14:29

Dacht ik ook al aan, die accu’s zijn natuurlijk ontzettend duur om ze te vervangen.

Kunnen we ze nog eerder afschrijven, goed voor het milieu.

+1Peetke
@spNk • 1 maart 2018 14:51

Dan kun je ze weer 100% recyclen, en dus een circulair systeem te creëren. De Belgische Umicore is een reclycling partner van oa. Tesla en maakt van een batterij weer grondstoffen voor nieuwe batterijen.

Maar even on-topic: veel Tesla-rijders die alleen SuperChargen (taxi’s) hebben ~400.000km zonder merkbare capaciteitsaanpassing. Superchargen is nu 145kW maximaal, dus naar 350kW is nog wel weer een stap. Maar accu’s worden groter en beter, dus kunnen ze ook steeds meer vermogen leveren en sneller opladen.

Dat is netjes, veel meer dan de gemiddelde benzine auto doet iig. Ik ben wel benieuwd wat er verder voor onderhoud aan zo’n auto dient te gebeuren, elektromotoren lijken me redelijk onderhoudsvrij, maar is dit ook zo?

+1gwystyl
@spNk • 1 maart 2018 15:00

Ja dat klopt inderdaad. Collega heeft een Model S 60, en die heeft in de afgelopen 150.000 km voornamelijk ruitenwisservloeistof, ruitenwissers en banden moeten vervangen (dure hobby met 21″). Remmen slijten nauwelijks omdat hij meestal op de elektromotoren remt, en vering/schokbrekers houden het tot zover ook goed uit.
Hij heeft ook nauwelijks last van verminderde accucapaciteit, volgens mij <5%

0MeNTaL_TO
@spNk • 1 maart 2018 15:33

Hoezo? Mijn auto heeft zelfs na 1 miljard kilometer nog een 45 liter tank.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er nu al taxi’s zijn die en een tesla rijden en al 400k gereden hebben en vooral omdat commercielen geen gebruik mogen maken van Teslas Supercharge netwerk.
(bron https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger)

Alleen rijdt jouw auto na 1 miljard km niet meer .

0MeNTaL_TO
@spNk • 1 maart 2018 15:41

Dat is alleen een kwestie van geld erin blijven pompen, maar zelfs dan wordt de tank niet kleiner.

Je kan ook nieuwe accu’s erin zetten natuurlijk.
Een auto met veel km’s zal ook minder zuinig worden, om over het extra olie verbruik nog maar te zwijgen. Je tank wordt niet kleiner, maar het aantal km’s wat je met de inhoud kunt afleggen wel (een stuk minder dan bij elektrische auto’s, maar toch).

Het vervangen van een batterij is ook geld erin pompen.
Het grappige is dat een elektrische auto in precies dezelfde fysieke ruimte 10 jaar na de initiele verkoop misschien wel meer energie kan meenemen omdat de capaciteit van de batterijen intussen is verbetert en de batterij net vervangen is.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 1 maart 2018 15:59]

0Peetke
@MeNTaL_TO • 1 maart 2018 15:57

Een motor is vaak niet meer zo efficient (filters verstopt, olie vervuild, etc.). Een van factoren rondom dieselgate was dat oudere auto’s, oudere motoren hebben, waar slijtage aan zit, waardoor ze meer verbruikten en meer uitstoten. Is natuurlijk ook niet voor niets dat er bijvoorbeeld roetproeven zijn. Veel motoren hebben onderhoud/bijstelling nodig om überhaupt te blijven draaien.

0Peetke
@spNk • 1 maart 2018 15:01

Begrijp me niet verkeerd: er is wel achteruitgang, met dergelijke afstanden gemiddeld zo’n 10%. (Ik verwacht met een fossiele auto meer verliezen op allerlei punten, als die überhaupt nog rijdt). Maar er is dus geen verschil tussen AC / DC of Superchargen in je accu-degradatie merkbaar. Mijn Model S met alleen AC laden heeft nu mer 150.000km nog geen 10km bereik kwijt sinds de aankoop ruim 4 jaar geleden, nauwelijks merkbaar. Daarbij zijn de accu’s van nu nog weer van een betere samenstelling.

D’r was een tijdje terug een artikel over de TCO (total cost of ownership) van een Tesla vs een Mercedes, ik vind net deze: http://teslapedia.org/mod…tesla-model-s-vs-ice-car/ die zegt dat de TCO best laag is. Grootste “kosten” bij alle auto’s zijn alleen het waardeverlies, dus ik zou dat artikel met een korreltje zout nemen. Maar ik geloof wel dat electrische auto’s minder onderhoud nodig hebben, ivm minder bewegende delen, minder smeer / olie, andere koeling, etc.

de lokale sloper maakt van een prius ook materiaal voor een nieuw auto, schroot

+1Cybje
@Mylan Piron • 1 maart 2018 14:42

Het verschilt erg per auto. Bij auto’s met actieve koeling (en verwarming) van de batterij zie je dat de degradatie tot nu toe erg meevalt. Er zijn bijv. Tesla’s met 200.000+ km op de teller en die ook serieus veel aan het Superchargen zijn geweest, die nog gewoon 90+% van de oorspronkelijke capaciteit hebben. De eerste generatie Nissan Leaf’s daarentegen heeft best wel last van slijtage, zeker bij regelmatig snelladen.

Het is gewoon een kwestie van een goed batterijmanagement. Dat de lader 350 kW is betekent ook niet dat je echt gaat laden met die snelheid. De meeste auto’s zullen rond de 50 kW blijven steken momenteel (bijv. de Hyundai Ioniq kan dacht ik zo’n 70 kW laden). Maar met grotere accu’s of verder doorontwikkelde accu’s zul je mogelijk wel veel sneller kunnen laden en dan is het wel mooi om te zien dat er al laders zijn die dat aan gaan kunnen

+1Aikon
@Mylan Piron • 1 maart 2018 14:55

Tja, het zal hetzelfde zijn als bij de huidige accu’s: hoe sneller je laadt, hoe meer slijtage. Zo simpel is het, maar met trucjes kan de slijtage wel worden verminderd (maar dat geldt dan ook voor op normale snelheid laden).
Betwijfel of dit voor personenauto’s gebruikt kan worden of enkel vrachtwagens/bussen. Zelfs een Tesla met 100 kWh accu kan maximaal op grofweg 135 kW laden nu bij een supercharger, en dat enkel als hij helemaal leeg is. Hoe voller, hoe langzamer het laden.

Het zal dus een flink accupakket moeten zijn wil je er 350 kW in kunnen stampen zonder veel slijtage.

Als ik het nieuwsbericht zo lees over Hyundai’s met 64 kWh denk ik niet dat we het daarin moeten zoeken.

Overigens komt Tesla zelf ook met 350+ kW laders voor de Tesla Semi’s straks. (Megachargers, eerder 500 kW richting 1 MW))

[Reactie gewijzigd door Navi op 1 maart 2018 14:42]

+1Aikon
@Navi • 1 maart 2018 14:51

Die Hyundai kan idd met 100 kW worden geladen. Die 350 kW zal inderdaad wel voor vrachtwagens etc. zijn en dan zal die 500 km in een kwartier wel voor personenauto’s zijn De meeste auto’s hebben amper een bereik van 500 km, laat staan dat die bijbehorende accu van 0 naar 100% gaat in een kwartier. Maar Fastned zegt dat de komende dagen nieuwe auto’s worden aangekondigd in Geneve die blijkbaar met 350kW overweg kunnen. Even afwachten nog.

0gwystyl
@Aikon • 1 maart 2018 15:11

De Hyundai Kona EV staat op Genève, maar die kan iig niet zo hard laden. Als er al meer staat, zullen het misschien exoten zijn die in de praktijk nauwelijks verkocht gaan worden.
Ik zou het wel een hele verlaging van de drempel vinden als je in een kwartiertje kan laden. Range-anxiety en de tijd die het kost om te laden zijn volgens mij de twee belangrijkste dingen die de doorbraak van EV’s nog flink remmen.

De hoge aanschafkosten is natuurlijk de belangrijkste rden…

Ik denk dat hetgeen wat de grootste rem is de kosten van de accu’s zijn.
Een elektrische auto is nu 2 keer zo duur als een vergelijkbare brandstof auto.
Dat is gewoon een te groot verschil
Brandstof anxiety verdwijnt vanzelf als het elektrisch rijden fors goedkoper wordt dan op brandstof rijden.

+1Helium-3
@Navi • 1 maart 2018 14:52

Zoals het nieuwbericht al vermeldt

Fastned noemt als voorbeeld de aankomende ‘tweede generatie’ elektrische auto’s […] die volgende week op de autoshow in Genève gepresenteerd zullen worden en dit jaar uitkomen.

Oftewel, deze capaciteit is juist heel goed, omdat dit aanzet tot de ontwikkeling en verkoop van nieuwe electrische autos met meer laadvermogen in de toekomst. Er is gewoon een stap gezet in het kip-ei probleen “Eerder snelle laadpalen of eerder snel laadvermogen in autos?” En dat is uitstekend voor de ontwikeling en acceptatie van de electrische auto

Ze komen er wel aan, dus ik denk wel dat ze goed bezig zijn; zowel Tesla als een apart bedrijf, Nikola (want waarom niet) zijn bezig met electrische vrachtwagens met een veel grotere batterijcapaciteit.

0Mic2000
@Navi • 1 maart 2018 15:28

Ik heb niet veel verstand van accu’s, maar ik vraag mij altijd af waarom ze niet een accu in allemaal kleine accu’s opdelen. Stel je voor dat ik 350 telefoon accu’s heb, die kan ik alle in korte tijd tegelijk opladen. Maar als het 1 grote accu is neem ik aan dat dit minder snel gaat…

+1Odiebla
@dimitrios007 • 1 maart 2018 14:50

Dat varieert heel erg waar en hoe. Thuis is het natuurlijk gewoon de prijs van je eigen installatie, onderweg ligt het eraan of je een abonnement hebt (bij bv Fastned) of dat je incidentele lader bent.

35 tot 59 cent per kWh.

0DJMaze
1 maart 2018 14:30

Gisteren dacht ik na het lezen van :
“Oh wacht, de laadpalen voor auto’s zijn gehackt. 1+1 = provit!”
Met zo’n dikke lader is het wachten op de eerste vrachtwagen aan die paal

0cadsite
@DJMaze • 1 maart 2018 14:43

Vandaar dat het dak hoger is. Staat zelf in het artikel.

Het nieuwe station heeft een hogere overkapping waardoor het ook geschikt is voor grotere elektrische voertuigen.

0mongkut
1 maart 2018 15:01

350 kW? wow, dit zullen wel dikke, dus héle zware kabels zijn, daar zie ik mijn vrouw (en ik zelf ook niet) mee slepen om hem in het oplaadpunt van de auto te stoppen.
Ben benieuwt hoe dat gaat?

Valt wel mee. Verhoogd vermogen wordt vermoedelijk bereikt door een hoger voltage dan direct door een hogere stroom. Echter moet dan wel het accumanagement die hogere spanning accepteren. Anders zal hij gewoon met een lagere spanning gaan laden waardoor je de 350 kW niet gaat halen.

0mongkut
@Monstarr076 • 1 maart 2018 15:56

???
Ten eerste maakt het niet uit wat voor accu er in hangt, de kabels zijn het zelfde (of men moet met 2 of meerdere sets werken)
Maar het belangrijkste, het maakt niet uit of je met hogere of lagere voltages werkt, de ampères (stroom) moeten er wel door heen kunnen om het aantal van 350.000 Watt te kunnen geven.
P=UxI, dus 3500000W= 1000Volt x 350 Ampère.
Je kan kan ook het Voltage verdubbelen, dan heb je toch nog 175 Ampère.
Bij mij thuis heb ik 2.5 mm waar een stroom van 16 Ampère doorheen gaat bij 230 Volt.
Die kabel thuis kan ik wel tillen, maar wat is het gewicht en handelbaarheid van deze kabel voor die 350 Kw laadkabel?

Ik rijdt niet elektrisch, wellicht kan iemand die wel snellaadstations gebruikt het beantwoorden?
Sta je wel eens in de file voor een snelllaadstation?

Want het kan mooi zijn dat je in een kwartier kan volladen, maar als je eerst 3 wachtenden voor je hebt schiet dat niet op. En even doorrijden naar een volgend snelllaadstation zal ook niet altijd een optie zijn.

0tiguan
@remotica • 1 maart 2018 15:40

Ik heb mijn e-Golf sinds mei vorig jaar en heb denk ik nog geen 10 keer bij Fastned geladen. Maar al die keren kon ik direct terecht.

0ThinkPad
1 maart 2018 15:23

Uit welke bronnen betrekt FastNed hun stroom eigenlijk? (groen/grijs).
Die daken gemaakt uit zonnepanelen zijn leuk, maar is een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met de energie die je in zo’n auto pompt.

Hetzelfde als iedereen, het gewone elektriciteitsnet. Groene stroom is niet meer dan een label op je factuur.
Als er een stroomstoring in Amsterdam is, dan staan de treinen ook stil. Dus het is gewoon dezelfde stroom, ondanks dat NS beweert dat ze “volledig groen” zijn.
Wat je het beste kan doen, is je stroom afnemen van bedrijven als Eneco die veel in duurzame energie investeren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn