Loopt Nederland nog wel warm voor Serious Request?

11jan - door redactie - 0 - Over Nieuws

In 2004 werd Serious Request voor het eerst georganiseerd in de vorm van het Glazen Huis, toen op de Neude in Utrecht. Een succesformule leek geboren. In 2012 werd het hoogste bedrag sinds de start opgehaald, maar liefst 13,8 miljoen euro werd door de Nederlandse bevolking gedoneerd voor het terugdringen van babysterfte.

Dit jaar werd er geld opgehaald voor het herenigen van verscheurde families in rampgebieden. De opbrengst van ’slechts’ 5 miljoen wordt door menig Nederlander toegeschreven aan het verkeerde doel, te jonge dj’s in het Glazen Huis en het ontbreken van overleden nagellakheld Tijn, de 6-jarige jongen die vorig jaar een recordbedrag van 2,5 miljoen euro ophaalde met zijn actie waarmee de teller op kerstavond 2016 op 8,7 miljoen stond.

Luistercijfers

De luistercijfers van organiserend zender 3FM lopen ook al tijden terug; in de maanden oktober en november stond deze niet meer in de top 10 van best beluisterde radiozenders. Met een marktaandeel van 3,8 procent is 3FM zelfs ingehaald door NPO Radio 5, zo bleek vorige week uit een nieuwe publicatie van het Nationaal Luisteronderzoek.

Doel

Via Twitter reageerde Nederland massaal op het gekozen doel van Serious Request dit jaar. Volgens velen zouden we onze eigen bevolking voorop moeten stellen in tegenstelling tot die in rampgebieden zoals dit jaar werd besloten. „Ik wil volgend jaar een glazenhuis actie voor 400.000 kinderen die in armoede leven. In Nederland mensen. Nederland!.” Ook daklozen en ouderen in eigen land zouden een populair doel zijn om donaties aan te sturen.

België

Onze Zuiderburen pakken het anders aan. In de radioweek ’De Warmste Week’ zijn net als bij ons drie dj’s dag en nacht bezig met radio maken, een actie waarvoor radiozender Studio Brussel en Rode Kruis-Vlaanderen de handen ineen slaan. Luisteraars kunnen voor geld nummers aanvragen en organiseren acties om zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel.

Maar in tegenstelling tot hier, gaat het geld in België naar meer dan duizend goede doelen. Iedereen mag zelf kiezen waar hun donatie naartoe gaat. De Belgische variant, die dit jaar voor het 12e maalde werd georganiseerd, bracht een recordbedrag van maar liefst 10,8 miljoen euro op voor 1642 verschillende goede doelen. Daaronder zijn onder anderen de Vlaamse Vereniging Autisme, Expertise Centrum Dementie Vlaanderen en een Belgische lotgenotenorganisatie voor ouders die een kind zijn verloren in een verkeersongeval. Veelal nationale doelen dus, en de keuze is aan de donerende zelf.

Hoogtij jaren

Of het nou het doel, de dj’s Domien Verschuuren, AngeliqueHoutveen en SanderHoogendoorn, de populariteit van 3FM of de geloofwaardigheid van het Rode Kruis is, het Glazen Huis is door de jongerenzender in ieder geval niet stopgezet op haar hoogtepunt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *