Meer concurrentie in Nederland: Netflix komt met lokale tv-serie

7dec - door redactie - 0 - Over Nieuws

Er komt een nieuwe Nederlandse tv-serie die draait om een drugslab: Undercover. Maar deze is niet te zien bij de NPO, RTL, Ziggo of KPN, maar bij Netflix. De Amerikaanse videodienst gaat voor het eerst een serie maken voor het Nederlandse taalgebied.

De serie, die draait om xtc-producent Ferry Bouma, is vanaf 2019 te zien. Bouma is een van ’s werelds grootste producenten en heeft een villa op de grens van België en Nederland. Twee undercoveragenten krijgen de taak om zijn netwerk te infiltreren en op te rollen.

De jacht is geopend….
Undercover, Netflix eerste Nederlands/Belgische co-productie, te zien vanaf 2019. pic.twitter.com/UHDcz99ZBt

— Netflix NL & BE (@NetflixNL) November 22, 2017

Netflix heeft opdracht gegeven tot het maken tien afleveringen. Hoofdrollen zijn voor Anna Drijver, Frank Lammers, Tom Waes en Elise Schaap. De Nederlandse productiebedrijven De Mensen en Dutch Filmworks en het Belgische VRT werken eraan mee.

Talpa, het productiebedrijf van John de Mol, heeft ook de ambitie om voor Netflix te produceren, maar is niet uitgekozen. Het is onbekend of het bedrijf interesse had in de productie van Undercover.

Wereldwijd

De serie, waar naast Nederlands ook Vlaams en Frans in zal worden gesproken, komt wereldwijd beschikbaar. In een aantal Europese landen – Frankrijk, Oostenrijk, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland – zal de serie ook via lokale omroepen te zien zijn.

Netflix is al langer bezig met het maken van lokale producties. Zo heeft de dienst een serie gemaakt omtrent de politiek in de Franse havenstad Marseille. Begin september maakte het bedrijf daarnaast bekend een Zweedse serie te gaan maken: Quicksand. Daarnaast zijn onder meer Duitse, Spaanse en Italiaanse producties gemaakt.

De trailer van de Franstalige Netflix-serie Marseille

Voor de Nederlandse markt betekent de komst van Netflix meer concurrentie voor gevestigde platforms. Er wordt in toenemende mate geïnvesteerd in eigen content. Zo heeft KPN de serie Brussel, al is het onduidelijk hoe goed de serie het doet. Ziggo heeft de rechten op Game of Thrones en biedt sportprogramma’s aan. De NPO heeft series als Hollands Hoop, RTL heeft eigen videodienst Videoland met bijvoorbeeld Zwarte Tulp.

Miljardenkas

Zeker is dat de Nederlandse partijen wat betreft hun budgetten weinig kunnen beginnen tegen de oorlogskas van Netflix. Het Amerikaanse bedrijf maakte onlangs bekend volgend jaar 8 miljard dollar in content te steken. Eerder al liet topman Reed Hastings weten dat er voor Europese producties 2 miljard dollar beschikbaar zou komen.

Hoeveel geld met het maken van Undercover is gemoeid, is niet bekend. In Nederland hebben volgens onderzoek van Telecompaper ruim twee miljoen huishoudens een abonnement op de videodienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *