Contactloos betalen met smartphone heeft in Nederland 320.000 gebruikers

7dec - door redactie - 0 - Over Nieuws

De zes banken die de betaalmethode aanbieden proberen samen met Betaalvereniging Nederland meer mensen over te halen om hun smartphone te gebruiken om af te rekenen.

Dan zullen ze het denk ik gratis moeten maken. Aangezien iedereen verplicht is legitimatie bij zich te dragen ken ik eigenlijk niemand die geen portemonnee of pashouder (desnoods geintergreerd in een smartphone cover) bij zich heeft. Het extra gemak van betalen met een smartphone is wat mij betreft dan ook dusdanig klein dat het nooit een maandelijks bedrag waard zal zijn, hoe laag dat bedrag dan ook is (50ct momenteel bij mijn bank).

Dan hebben wij elkaar blijkbaar nog nooit ontmoet
Ik heb mijn legitimatie eigenlijk alleen bij me als ik met de auto ga (rijbewijs).
Als ik niet met de auto ben, heb ik geen legitimatie of portemonnee bij me. Alleen een bankpasje.

+1knakworst
@yeroon1727 november 2017 14:33

Dan heb je ook nog geen politie ontmoet. In Nederland heb je legitimatieplicht als je je op straat begeeft.

Nu komt het maar heel zelden voor dat je dat ook echt nodig hebt. Tenzij je heel vaak (bijna) illegale dingen doet waardoor je in aanraking komt met de politie kan ik best snappen dat mensen vergeten dat een ID mee nemen verplicht is.

Grote volksmythe.. Yeroon17 heeft het gewoon voor elkaar als hij zijn ID maar kan tonen binnen een straal van 5km (uit mijn hoofd).
Waar jij mee in de war bent is wellicht de toonplicht, maar daarvoor hoef je hem niet per se op zak te hebben.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 27 november 2017 14:43]

0Aardappel
@knakworst27 november 2017 14:44

In Nederland mag je ook niet door het rode licht lopen.

Ik had het tot voor kort nog een papieren rijbewijs, dat is nog onhandiger meenemen dan je paspoort.
Er is 1 keer naar gevraagd, en toen had ik ‘m niet bij en daar werd niet moeilijk over gedaan.
Zelf nu heb ik niet altijd een ID bij.

Het extra gemak van betalen met een smartphone is wat mij betreft dan ook dusdanig klein dat het nooit een maandelijks bedrag waard zal zijn, hoe laag dat bedrag dan ook is (50ct momenteel bij mijn bank).

Naar mijn mening bestaat er geen extra gemak. Recent meegedaan aan de proef v/d Rabo Wallet. Een belangrijk nadeel is dat je je scherm moet aanzetten om de transactie te kunnen plegen. Vervolgens moet je je telefoon tegen het pinapparaat aanhouden, wat in de praktijk niet soepeltjes werkt. Tel de maandelijkse kosten er nog bij op en de app legt het hopeloos af t.o.v. mijn pinpas, die zich in hetzelfde hoesje als mijn telefoon bevindt.

Ik hoef mijn scherm niet aan te zetten. Deze gaat vanzelf aan met de transactie details er meteen op, ook als je toestel gelocked is. Als ik een pincode moet invoeren krijg ik een mPIN bevestiging (piepje) en dan moet ik het scherm inderdaad unlocken.

+1The Executer
@JKP27 november 2017 14:37

Ik moet zeggen dat de oude app nog minder gemak bood. Je moest verplicht de app open hebben en je mPin invoeren waarna je pas kon betalen. Bij de nieuwe app hoef ik alleen mijn telefoon op het homescreen te hebben en ik heb betaald, geen mPin nodig bij bedragen tot € 25.

Ik zit me ook heel erg af te vragen wat hier nou het grote voordeel voor de banken is dat ze “meer mensen [willen] over halen”. Ik zie er zelf in ieder geval helemaal geen voordeel aan, maar misschien is dat ook omdat mijn telefoon nog niet is vergroeid met m’n hand en ik om ergens te betalen toch iets uit m’n broekzak moet vissen. Of dat dan ’n telefoon is of ’n pasjeshouder maakt niets uit (behalve dat die telefoon natuurlijk kwetsbaarder is)

+1Yuregenu
@Bazziek27 november 2017 14:07

Ik heb betalen met mobiel onlangs gebruikt, juist omdat ik mijn portemonnee nog in een andere tas had zitten. Aangezien dat betekent dat ik daarmee ook mijn rijbewijs thuis had laten liggen, was het echt een pure noodzaak om te betalen met de smartphone. Vanaf komend voorjaar gaat het bij mijn bank (ASN) ook geld kosten, dus dan ga ik de app niet meer gebruiken; dan ga ik gewoon beter opletten in welke tas mijn portemonnee zit!

Dat is natuurlijk niet helemaal correct geredeneerd. Mensen hebben een pashouder of portemonnee bij zich, juist omdat ze die nodig hebben om te betalen. Een identiteitsbewijs kan je ook in je tas of in je binnenzak meenemen. Daarnaast is de volgende stap natuurlijk dat je ook je identiteitsbewijs op je telefoon kunt bewaren.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 27 november 2017 14:26]

Je bent op geen enkele manier verplicht je legitimatie altijd bij je te dragen… wel hebben we een toonplicht waarvoor je uit mijn hoofd je ID binnen 5km moet kunnen laten zien.

+2elhopo
27 november 2017 14:31

Ik gebruik nu de Rabobank Wallet. Wat me opvalt is dat het veel trager werkt dan met een gewone pas. Soms duurt het wel 10 seconden voordat het werkt. Het grote voordeel voor mij zou zijn dat ik toch kan betalen als ik mijn portemonnee eens vergeet, maar als dat 50 cent per maand moet gaan kosten dan hoeft het voor mij niet. Mijn portemonnee vergeet ik bijna nooit.

+1jochemgerritsen
27 november 2017 13:58

Maar wat ik mij afvraag is, waarom zou je contactloos betalen met je smartphone terwijl het ook met je pasje kan? Mij lijkt dat precies hetzelfde, alleen betaal je dan niet 50 cent per maand.

+2oef!
@jochemgerritsen27 november 2017 14:18

Betalen per smartphone is gewoon handig maar het vervangt het pasje niet wat mij betreft.

  • Het is oersimpel
  • Ik hoef geen portemonnee mee te nemen als ik de kroeg in duik
  • Ik kan betalen als ik mijn portemonnee vergeet (1 keer per jaar handig)
  • Het werkt op 99% van de plekken die contactloos betalen ondersteunen, laatst liep ik voor het eerst, na ongeveer een jaar, bij een tankstation tegen een situatie aan waarbij dit niet werkte.

Nadelen:

  • Af en toe moet je, net als bij contactloos betalen, alsnog een pas invoeren waardoor er toch rotsituaties kunnen ontstaan als je geen pas bij je hebt. Dit is een groot probleem want het maakt het systeem eigenlijk onbetrouwbaar, een vingerscan oid zou dan handiger zijn.
  • Een S8 is een koekblik vergeleken met een pasje, het is gewoon niet zo handzaam
  • Ik heb nog steeds niet scherp hoe ik met verschillende bank-apps kan betalen

Net zoals met alles kun je er gewoon voor kiezen om het te gaan gebruiken of niet, ik vind het persoonlijk een handig extraatje.

Ik mis mijn telefoon eerder dan mijn portomonee als ik naar buiten loop.

Met uitgaan/boodschappen nu alleen nog maar een telefoon op zak; perfect. Het is mij die 50ct meer dan waard en zou dan ook zo snel mogelijk mijn “pin pakket” willen stopzetten (ik hoef die pas niet).

+1Rabelais
@Flappiewappie27 november 2017 14:13

Ben ik dan zo ouderwets wanneer ik bij het uitgaan mijn portemonnee wél en m’n telefoon juist niet bij me heb?
En hoe wil je jezelf identificeren met alleen een telefoon op zak?

Kan iemand uitleggen welk voordeel de banken hier bij hebben?
Ze willen dat zoveel mogelijk mensen met de smartphone gaan betalen, maar hebben ze ook uitgelegd waarom?

Ik heb zelf bijvoorbeeld geen portomonee. In het Samsung hoesje van mijn S8+ is plaats voor één pasje.

Hier zit mijn rijbewijs in, welke ook gelijk mijn identiteitsbewijs is. Daarnaast gebruik ik de Wallet-app van de ABN bank voor betalingen in winkels. Verder mis ik niets eigenlijk op normale dagen.

Wanneer ik een keer ga winkelen in kledingwinkels (gepland) neem ik mijn pinpas wel mee, omdat kledingwinkels etc. vaak nog geen nfc betalingen accepteren. Supermarkten enzo daarentegen ondersteunen dit al wel.

+1Richh
@jochemgerritsen27 november 2017 14:13

Ik vergeet mijn portemonnee wel eens…

Daarnaast is het als OV-reiziger juist erg handig. Vaak loop je dan al met je telefoon in je hand terwijl je portemonnee nog in je zak zit. En dat terwijl mijn andere hand al vol zit met de boodschap die ik af wil rekenen.
Ja, het gaat eigenlijk nergens over en ‘nodig’ is het ook echt niet… maar praktisch vind ik het wel

Je kunt met je smartphone je pincode al op voorhand (in de rij bij de kassa) invoeren. Je bent dan veel sneller klaar bij bedragen boven de €25. En je hoeft je pincode niet meer in te voeren op betaalterminals.

Ik heb het 3x geprobeerd, maar mijn pasje tegen de pinautomaat aanhouden gaat veel sneller. Doe je je pinpas in je telefoonhoesje dan gaat het sneller dan wanneer je het met de telefoon zelf doet. Het idee is leuk, maar ik zie het praktisch nut er niet echt van in.

Ik gebruik het nu al wel een tijd via de Rabobank (kosteloos?) en het werkt prima, niet sneller of langzamer dan mijn pinpas. Het enige is dat mijn S7 Edge niet altijd in de terminal “past”, zoals bij de bestelzuilen bij de Mac D. Telefoon te groot
Verder werkt het prima, in 1x, je ziet op je telefoonscherm wat er afgeschreven wordt en indien je de pincode moet invoeren, wordt dit automatisch doorgegeven als je op je scherm tikt. Je hoeft dus ook niet meer je pincode in te voeren op de terminal door de mPIN functie in de app. Wel moet je je toestel unlocken als je je pincode moet doorsturen. Logisch, anders werk je diefstal alsnog extra in de hand.
Ik vind het wel iets toevoegen, maar het feit dat het én én is (pas en toestel) maakt het sluitend; je hebt altijd wel één van de twee bij je.

+1Jesse
@Soeski27 november 2017 14:18

Bedrag zie je natuurlijk al op de betaalautomaat dus dat is niet zo spannend.
Hoe de app met je pincode omgaat verschilt per bank.

Hoe het zit met de snelheid is me nog niet duidelijk. Bij mij is betalen met telefoon (S6, Abnamro) ook duidelijk langzamer dan met de bankpas.

Het één hoeft niet beter te zijn dan het andere, aangezien betalen met de telefoon geen andere betaalmethodes vervangt. Er zijn simpelweg situaties denkbaar dat het handig is om met je telefoon te betalen (bijv. als je geen zin hebt in je portemonnee mee te nemen in de bedrijfskantine).

+1sHELL
@HKS-Skyline27 november 2017 14:30

In mijn ervaring gaat het met de telefoon juist sneller, maar dat komt omdat m’n portemonnee vol zit met andere nfc pasjes die altijd storen.

Wat ik ook prettig vind is dat het bedrag in beeld komt, het is al eens voor gekomen dat ze het verkeerde bedrag hadden aangeslagen met z’n handmatige pin automaat. Er valt weinig te twisten of het bedrag wel klopt als het domweg op je telefoon staat aangegeven.

En goed om te weten, de pin code op je smartphone is anders dan die van je bankpas. Dus je hoeft niet bang te zijn dat iemand er met je bankpas vandoor gaat nadat hij de code heeft afgekeken.

+1EnigmaNL
27 november 2017 13:57

Ik kan ook met de telefoon betalen maar helaas werkt het bij veel winkels niet, ik ben maar weer overgestapt op de betaalpas, dat werkt altijd.

+1EnigmaNL
@biglia27 november 2017 14:07

Ik kan me de laatste keer dat m’n pas niet werkte niet herinneren. Moet minsten 10+ jaar geleden zijn geweest.

Dan heb je vast geen SNS bank. Hier ook soms weigerende betaalpassen. En dan heb ik het niet over het misgaan van een contactloze poging. Het is pas in de lezer en dan een melding in de trant van “pas geweigerd”. Vervolgens werkt dezelfde pas gewoon wel als je het nog een keer probeert of later in een andere winkel.

+1EnigmaNL
@EdwinB27 november 2017 14:17

Toevallig heb ik wel SNS bank

Heeft weinig met de bank te maken. Eerder met het wat vies zijn van de contactpunten van de chip in je betaalpas. Heb ik ook wel eens met mijn pas van de Rabobank. Even schoonmaken en je hebt er geen last meer van.

+1SinergyX
@EnigmaNL27 november 2017 14:22

Ik heb het toch regelmatig bij contactloos met de pinpas, na die 5e keer onder de 25 ben je verplicht je pincode in te geven, maar in plaats daarvan, zegt hij doodleuk ‘transactie mislukt’.

0Dorank
@biglia27 november 2017 14:42

Contant werkt niet bij onbemande tankstations en zelfscan winkels, waar het grootste gedeelte van mijn betalingen plaats vind.

+1Richh
@EnigmaNL27 november 2017 14:14

Er zijn weinig winkels waar je tegenwoordig niet contactloos kan betalen volgens mij… en waar dat kan, werkt je telefoon ook.

+1EnigmaNL
@Richh27 november 2017 14:16

Dat zou je inderdaad zeggen, helaas is het in de praktijk anders. Ik kan op het werk in de kantine contactloos betalen met mijn betaalpas maar niet met de telefoon (Galaxy S8, stock). Dat is me al te vaak overkomen dus ik probeer het niet eens meer met de telefoon.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 27 november 2017 14:16]

+1Richh
@EnigmaNL27 november 2017 14:17

Bij welke bank zit je? Met welk toestel?

Zoiets is bij mij letterlijk nog nooit voorgekomen namelijk Rabobank (oude en nieuwe app) op een S6, S7E en S8+.

+1EnigmaNL
@Richh27 november 2017 14:17

SNS bank, Galaxy S8.

+1Richh
@EnigmaNL27 november 2017 14:18

Met de app van SNS heb ik geen ervaringen… misschien daar eens voorleggen? Of misschien hebben andere Tweakers er iets over te zeggen

0Marc H
@EnigmaNL27 november 2017 14:41

Hier ook SNS app, op een Huawei P10 Lite. Nog nergens gehad dat ik niet kon betalen.

Ok, op één keer na. Bleek mijn telefoon uit te staan.. DUHHH.

+1GforceNL
@MaxTheKing27 november 2017 14:00

Omdat Apple geld per transactie rekent / wil zien. Dat geld houden ze liever in eigen zak en daarom ontwikkelen ze liever zelf iets.

Tja, tot die tijd maar gewoon mijn NFC bankpasje in mijn telefoon case, werkt ook .

+1Richh
@MaxTheKing27 november 2017 14:14

Omdat Apple Pay alleen kan op de voorwaarden van Apple. Logischerwijs zijn veel banken het daar niet mee eens.

+1Nutellaah
27 november 2017 13:56

Ik ben eens benieuwd hoeveel dat er zijn in België. Nederland is wel een voortrekker deze technologie.

Blijkbaar komt België ver achter als ik DIT mag geloven. Een artikel op de site van CCV wat volgens mij één van de grote spelers is.
Op de twee jaar dat het beschikbaar is, zjin er een goede 300.000 verrichtingen draadloos uitgevoerd. In Nederland zitten ze aan meer dan één miljard.

Maar dat zijn wel cijfers uit mei 2017. Ondertussen zal het aantal terminals die het kunnen, ook een stuk uitgebreider zijn.
Ik ben alvast sedert enkele maanden een “grootgebruiker”. Heb nog altijd evenveel cash geld op zak als toen ik meer dan een maand geleden geld uit de automaat haalde. Zoveel mogelijk draadloos: boodschappen, krantenwinkel, café bezoek, …

Ik ben eens benieuwd hoeveel dat er zijn in België. Nederland is wel een voortrekker deze technologie.

Wellicht in de Benelux maar in bijvoorbeeld in Estland is het al heel gebruikelijk. Nog afgezien van de US. Op Manhattan is de de standaard wijze van betalen bij Starbuck etc.

De bancontact app op Android ondersteund het nog maar enkele weken. Daarvoor waren het enkel BNP Paribas Fortis en KBC die het mogelijk maakten via Android Pay maar ik geloof ook alleen maar icm een kredietkaart.

Hebben jullie in Nederland eigenlijk al Android Pay of enkel apps van de banken zelf?

Vandaag was een collega aan het klagen dat hij toch nog vaak moest bevestigen bij het gebruik van de Belfius app. Bij Android Pay volstaat om te unlocken en dit eigenlijk met elk bedrag. Dit wil natuurlijk wel zeggen dat je goed moet kijken alvorens het bedrag te bevestigen.

Ik hoorde in 2015 bij de testgroep van ING, en dus bij de eerste gebruikers in nederland. Was wel leuk toen om mensen raar te zien kijken. Nu gebruik ik het eigenlijk best weinig. Mijn passen kunnen het nu ook, en het is eigenlijk net zo makkelijk om de pas uit mijn portomonnee te pakken als mijn telefoon uit mijn zak te pakken en nfc aan te zetten.

Ik zie hier het nut echt niet van in, lopen kloten met je telefoon bij het betalen. Contactloos betalen hoeft voor mij met de pas ook niet.

Ik hecht waarde aan mijn (kleine beetje) privacy en veiligheid. Er zal maar een grapjas met zijn NFC scanner voorbij huppelen en even €25 eraf trekken (je krijgt het uiteindelijk wel terug, veel te veel rompslomp).

Noem mij ouderwets of traditioneel, maar ik wacht nog wel even.

“Met zijn NFC scanner”. Als het allemaal zo makkelijk werkte was ik al schathemeltjes rijk. Niet dat ik zulke strafbare feiten zou plegen, maar dat ter zijde.

Je vergeet voor het gemak even dat er wat meer nodig is dan alleen een telefoon met NFC. Je zult een account bij een bank moeten hebben, ondersteuning vanuit deze bank om via je NFC apparatuur betalingen uit te voeren etc… De bank kent je echt wel als je zoiets doet. Je kunt niet als zakkenroller anoniem iemands geld pikken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *